Cubalah! Resepi Sizzling Yee Mee Mudah & Praktikal

Kalau anda penah merasa makanan yang berasap dan pedas di restoran-restoran Cina, mesti anda tak boleh lepaskan peluang untuk mencuba Resepi Sizzling Yee Mee ini di rumah!

Yee Mee yang rangup dan mudah disediakan ini akan memukau selera anda dengan kelezatan dan kepedasan yang memikat.

Bagi yang suka makan pedas, ini adalah hidangan yang wajib dicuba.

Kami akan kongsikan dengan anda langkah-langkah mudah untuk mencipta hidangan ini di rumah, jadi jangan lepaskan peluang untuk merasa kelezatan Resepi Sizzling Yee Mee ini.

Jadi, jom kita mulakan Resepi kuah Sizzling Yee Mee!

Resepi Sizzling Yee Mee Paling Sedap

Resepi Sizzling Yee Mee Sedap
Resepi Sizzling Yee Mee Ayam Cendawan

Resepi Sizzling Yee Mee dengan Yee Mee yang lembut dan berkilat menghiasi pinggan sizzling dengan keharuman yang memikat. Kuah yang kaya dan berperisa menyelubungi mi, mencipta satu kombinasi rasa yang unik. Daging, sayuran, dan sos yang digunakan menjadikan hidangan ini lebih bertenaga dan lazat.

Apabila Yee Mee yang panas bertemu dengan pinggan yang panas pula, bunyi mendesis menambahkan keunikan dan kegembiraan kepada pengalaman makan anda. Dengan Resepi Sizzling Yee Mee nikmatilah kelezatan mi yang menjadikan setiap suapan sebuah kepuasan yang memenuhi cita rasa.

Cover Resepi Sizzling Yee Mee GudangResepi

Resepi Sizzling Yee Mee

Resepi Sizzling Yee Mee dengan Yee Mee yang lembut dan berkilat menghiasi pinggan sizzling dengan keharuman yang memikat.
Dengan Resepi Sizzling Yee Mee, nikmatilah kelezatan mi yang menjadikan setiap suapan sebuah kepuasan yang memenuhi cita rasa.
Prep Time 40 minutes
Cook Time 30 minutes
Course Main Course
Cuisine Malaysian
Servings 4 Orang

Ingredients
  

Bahan-bahan untuk sizzling yee mee:

  • 4 sudu besar minyak masak
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 inci halia
  • 8-10 tangkai cili kering kurangkan cili kering separuh untuk kurang pedas
  • 500 gram ayam
  • 1 sudu besar serbuk lada hitam
  • 1 sudu kecil serbuk lada sulah
  • 1.5 liter air
  • 1 kiub ayam
  • 1/4 cawan kicap manis
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar kicap pekat karamel
  • 8-10 cendawan shitake
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • Sedikit air
  • Gula secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • 1 sudu besar minyak bijan
  • Yee Mee kering
  • Sayur bok choy
  • Telur

Instructions
 

Cara-cara untuk penyediaan bahan:

  • Cincang halus bawang putih. Boleh lebihkan bawang kalau suka.
  • Hiris nipis halia. Che Nom guna halia muda sebab bau dan rasa dia lebih mild dan kurang pedas.
  • Gunting kasar cili kering dan rendam dalam air sejuk kemudian buang biji.
  • Cendawan shitake bilas dengan air dan lap kotoran yang masih melekat. Potong nipis cendawan, tapi Che Nom lagi suka potong dua je.
  • Sayur bok choy trim hujung (bahagian batang), kalau nak potong kecil boleh tapI Che Nom biar je.
  • Untuk ayam Che Nom campur bahagian tulang dan isi. Potong kecil ayam.

Cara-cara untuk kuah sizzling:

  • Dalam kuali berasingan atau sizzling plate masukkan 2-3 senduk kuah sizzling dan panaskan.
  • Masukkan yee mee kering, sayur bok choi dan isi ayam. Boleh tambah kuah kalau suka.
  • Masuk sebiji telur dan teruskan masak.
  • Bila telur telur putih dah masak tapi telur kuning masih cair, boleh tutup api dan sedia untuk dihidang.
  • Boleh hidang bersama cili potong atau cili jeruk.

Video

Note (Resepi Sizzling Yee Mee Kuah)

Resepi Sizzling Yee Mee
Resepi Sizzling Yee Mee Paling Sedap

Resepi Yee Mee Goreng Lazat – Kami gunakan halia muda untuk hidangan ini, yang ada rasa lebih lembut dan kurang pedas berbanding halia tua. Tapi, jika korang suka halia tua pun boleh, takde masalah langsung.

Kalau takde cendawan shitake segar, korang boleh guna yang kering, tapi kena rendam dalam air lebih kurang 5-6 jam dulu biar lembut.

Kalau korang tak suka pedas, korang boleh kurangkan separuh cili kering tu.

Nak hilangkan bau hanyir pada ayam, tumis ayam dalam kuali selama 2-3 minit sebelum korang masukkan air. Lagi sedap daripada masukkan ayam terus dalam kuali yang panas.

Bagusnya, korang letakkan minyak bijan pada akhir proses memasak. Minyak bijan boleh bagi kuah sizzling ni lagi wangi dan sedap.

Bagi yang gemar mencuba hidangan baru, Resepi Sizzling Yee Mee adalah pilihan yang tidak boleh dilepaskan.

Dengan gabungan Yee Mee yang garing, sos sizzling yang kaya, dan pelbagai bahan tambahan yang menggoda, hidangan ini pasti akan memuaskan selera anda.

Meskipun ia mungkin kelihatan rumit pada awalnya, langkah-langkah yang jelas dalam resepi ini menjadikannya mudah diikuti.

Dengan hanya beberapa bahan dan sedikit usaha, anda dapat mencipta hidangan yang mengasyikkan ini di rumah.

Jadi, jangan ragu untuk mencuba Resepi Sizzling Yee Mee ini dan nikmati kelezatan yang tak terlupakan!

Originally posted 2023-10-01 17:13:16.

Leave a Comment

Recipe Rating