Cubalah! Resepi Sambal Nasi Lemak Simple & Sedap

Mengidamkan hidangan yang lezat dan memuaskan? Resepi Sambal Nasi Lemak adalah jawapan kepada selera anda!

Nasi Lemak, hidangan kegemaran rakyat Malaysia, tidak hanya lezat tetapi juga mudah disediakan.

Dengan nasi yang lembut, santan yang kaya, sambal pedas, dan pelbagai lauk, hidangan ini benar-benar menggoda selera.

Tetapi, adakah anda sering menghadapi masalah dalam menyediakan nasi lemak yang sempurna?

Jangan risau, kerana dalam artikel ini, kami akan memandu anda langkah demi langkah untuk menghasilkan Resepi Sambal Nasi Lemak yang enak dan memuaskan.

Jadi, mari kita mulakan perjalanan kita ke dunia rasa yang lazat ini!

Jom kita mulakan Resepi Sambal Nasi Lemak Utara!

Resepi Sambal Nasi Lemak

Resepi Sambal Nasi Lemak Sedap
Resepi Sambal Nasi Lemak Sedap

Resepi Sambal Nasi Lemak mempersembahkan keharmonian cita rasa pedas, manis, dan gurih yang melengkapi hidangan nasi lemak yang terkenal di Malaysia. Sambal ini dikenali dengan kepedasan yang mampu membangkitkan selera makan. Dengan menggunakan bahan-bahan segar seperti cili, bawang, dan belacan, sambal ini memancarkan keaslian dan keunikan.

Tekstur sambal yang pekat dan kaya memberikan sentuhan istimewa pada setiap suapan, menyatu secara serasi dengan nasi lemak yang berlemak. Resepi Sambal Nasi Lemak tidak hanya sekadar hidangan pelengkap, tetapi juga memainkan peranan penting dalam menjadikan nasi lemak sebuah hidangan yang memikat selera.

Cover Resepi Sambal Nasi Lemak GudangResepi

Resepi Sambal Nasi Lemak

Resepi Sambal Nasi Lemak mempersembahkan keharmonian cita rasa pedas, manis, dan gurih yang melengkapi hidangan nasi lemak yang terkenal di Malaysia.
Resepi Sambal Nasi Lemak tidak hanya sekadar hidangan pelengkap, tetapi juga memainkan peranan penting dalam menjadikan nasi lemak sebuah hidangan yang memikat selera.
Prep Time 20 minutes
Cook Time 35 minutes
Course Main Course
Cuisine Malaysian
Servings 5 Orang

Ingredients
  

Bahan-bahan untuk nasi:

  • 3 biji bawang merah
  • 2 inci halia
  • 1 batang serai
  • 3 helai daun pandan
  • sedikit minyak
  • kayu manis
  • bunga lawang
  • 4 cawan beras
  • 6 cawan air
  • 1/2 sudu kecil halba optional
  • sedikit garam

Bahan-bahan untuk sambal tumis:

  • 7-8 biji bawang merah kisar halus
  • 5 ulas bawang putih kisar halus
  • 2 inci halia kisar halus
  • 1 genggam ikan bilis kisar halus
  • 2 biji bawang besar kisar halus
  • sedikit minyak
  • 1/2 biji bawang besar
  • 3 helai daun pandan
  • 3-4 senduk cili kisar
  • sedikit air
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 kiub ikan bilis
  • gula melaka secukupnya
  • garam secukup rasa
  • 1 biji bawang holland
  • 1 mangkuk bilis goreng

Bahan tambahan:

  • kacang tanah
  • ikan bilis
  • telur rebus

Instructions
 

Cara-cara untuk nasi lemak:

  • Hiris nipis bawang merah dan halia.
  • Titik atau ketuk batang serai.
  • Carikkan daun pandan dan simpul.
  • Panaskan sedikit minyak.
  • Tumiskan bawang merah dan kacau sekejap.
  • Masukkan halia, daun serai dan daun pandan kemudian kacau sehingga naik bau.
  • Masukkan bahan rempah tumis (kulit kayu manis dan bunga lawang).
  • Masukkan beras yang telah dibasuh dan toskan.
  • Masukkan santan dengan nisbah 1:1½ cawan beras dan cawan santan (kalau guna santan kotak boleh campur dengan air untuk cukupkan nisbah santan dan beras)
  • Masukkan halba (optional).
  • Masukkan garam secukup rasa dan kacau sebati.
  • Tutup rice cooker dan masak nasi.

Cara-cara untuk sambal:

  • Hiris kasar bawang merah, bawang putih, halia dan bawang besar.
  • Masukkan kedalam blander bahan hiris kasar tadi, ikan bilis dan air.
  • Kisar sehingga betul-betul halus.
  • Panaskan minyak dan goreng kacang tanah di atas api perlahan sehingga masak kemudian angkat.
  • Goreng pula ikan bilis kemudian angkat.
  • Tumis bawang besar sehingga lembut.
  • Masukkan pula bahan kisar halus.
  • Teruskan kacau sehingga kering dan kekuningan.
  • Masukkan daun pandan yang telah dicarik dan disimpul.
  • Masukkan cili kisar.
  • Kacau ssehingga sambal tumis bertukar warna merah gelap dan pecah minyak.
  • Bila sambal dah kering, tambah sedikit air dan masak lagi sehingga kering.
  • Ulang proses minimum sebanyak tiga kali.
  • Masukkan sos tiram, kiub ikan bilis, air asam jawa, gula melaka sedikit demi sedikit.
  • Masukkan sedikit air supaya gula senang cair.
  • Masukkan ikan bilis goreng dan hirisan bawang holland dan kacau sekejap sampai bawang layu.
  • Masukkan garam secukup rasa.
  • Hiris timun sebagai pelengkap hidangan.
  • Hidangkan nasi lemak bersama kacang tanah, ikan bilis goreng, hirisan timun dan telur rebus.

Video

Note (Resepi Sambal Nasi Lemak Simple)

Resepi Sambal Nasi Lemak
Resepi Sambal Nasi Lemak

Resipi Sambal Nasi Lemak Yang Best Giler – Meh aku kongsi sikit tips untuk powerkan sambal tumis nasi lemak ni:

Jadi, bila kau dah kisar cili tu, cuba lah celup jari sikit, pastu rasa. Kalau cili dah buat mata kau menangis, tu dah cukup power, kalau tak, tambah lagi sikit cili tu, jangan kedekut.

Dan satu lagi rahsia untuk sambal yang terbaik, minyak kena banyak giler. Sebabnya, kita nak pastikan cili tu masak betul-betul, tak nak dia separuh masak je. So, jangan malu-malu tambah minyak sikit, nanti sambal kau jadi power!

Mengenai “Resepi Sambal Nasi Lemak”, sudah pasti kita semua setuju bahawa hidangan ini merupakan kegemaran ramai.

Namun, ada masalah yang sering timbul – bagaimana untuk menjadikannya lebih sihat tanpa mengorbankan rasa.

Tidak perlu risau, terdapat beberapa cara yang boleh kita terapkan.

Pertama, gantikan santan dengan santan sejat atau susu rendah lemak untuk mengurangkan lemak tepu.

Kedua, tambah lebih banyak sayur-sayuran dalam hidangan untuk penambahan nutrien.

Terakhir, kurangkan pengambilan sambal atau goreng ikan bilis dengan minyak yang lebih sihat.

Dengan mengamalkan perubahan ini, kita boleh menikmati “Resepi Sambal Nasi Lemak” kesukaan tanpa rasa bersalah!

Originally posted 2023-09-16 22:00:28.

Leave a Comment

Recipe Rating