Resepi Puding Roti Yang Wajib Dicuba!

Resepi Puding Roti – siapa yang boleh menolak kelezatan hidangan ini? Mungkin anda terbiasa dengan resepi puding yang biasa, tetapi kami ada satu twist yang membuatnya lebih lazat daripada sebelumnya.

Apakah anda seringkali membuang roti yang telah lama dan keras? Jangan buang mereka lagi!

Dalam artikel ini, kami akan mengongsi satu cara mudah untuk mengubah roti yang sudah keras menjadi hidangan penutup yang menggoda.

Dengan resipi puding roti yang mudah dan kreatif ini, anda dapat mengatasi masalah pembaziran makanan dan pada masa yang sama memuaskan selera manis anda.

Jadi, mari kita mula dengan Resepi Puding Roti yang pasti akan memikat selera anda.

Puding Roti

Resepi Puding Roti
Puding Roti

Puding Roti adalah sejenis pencuci mulut yang lazat dan popular, terutamanya di kalangan pencinta makanan penutup.

Ia dibuat dengan menggabungkan roti yang sudah lapuk dengan campuran susu, telur, gula, dan perasa seperti vanila.

Proses pembuatan puding roti melibatkan merendam roti lama dalam campuran susu manis, lalu membakarnya sehingga ia menjadi kek yang lembut dan kaya dengan rasa.

Puding roti boleh dinikmati panas atau sejuk, dan ia sering disajikan dengan saus karamel atau sos vanila untuk menambah lagi citarasa.

Ia merupakan hidangan yang mudah disediakan di rumah dan pasti akan memuaskan selera manis anda.

Cover Resepi Puding Roti GudangResepi

Resepi Puding Roti

Resepi puding roti mudah dan sedap sukatan cawan ni tunjukkan seberapa kreatif kita nak elakkan buang makanan, tapi hasilnya memang wow.
Prep Time 40 minutes
Cook Time 30 minutes
Course Dessert
Cuisine Malaysian
Servings 6 people
Calories 306 kcal

Ingredients
  

  • 5 keping roti putih/sandwich
  • 4 cawan/950 mili air
  • 1 pek / 10 gram serbuk agar-agar
  • 1 biji telur
  • 237 mili susu cair
  • 120 mili susu pekat
  • 1/2 cawan gula
  • 1/4 sk garam
  • 1 sk esen vanila
  • pewarna makanan

Instructions
 

Cara-cara untuk pudding roti:

  • Koyak kasar roti dan masukkan dalam blender. Masukkan jugak air (3 cawan air), serbuk agar-agar dan telur. Kisar semua bahan sampai halus.
  • Masukkan dalam periuk susu pekat, gula, garam, bahan kisar halus, 1 cawan air (kocak blender, kasi bersih bahan kisar tadi) dan susu cair (boleh ganti susu full cream kalau suka).
  • Bukak api sederhana dan kacau perlahan. Masak sampai agar-agar larut, pekat dan tak berketul.
  • Che Nom masukkan esen vanila (pilihan). Kalau sensitif dengan bau telur boleh letak sikit esen vanila untuk hilangkan bau hanyir telur.
  • Bila adunan dah pekat (adunan melekat pada spatula) dan naik buih sikit, terus tutup api.
  • Tapis adunan untuk pastikan tak ada ketulan.
  • Untuk warnakan pudding, Che nom letak 2 saja warna 1 lagi warna asli adunan atau putih. Berapa jenis warna tu ikut pilihan anda.
  • Bahagi adunan kepada 3 bekas sama banyak.
  • Masukkan pewarna pilihan anda dalam adunan yang telah dibahagi tadi. Che Nom guna warna merah dan warna biru. Kacau adunan sampai sebati.
  • Tuang masuk adunan dalam bekas secara berselang seli. Satu warna Che Nom tuang 2 kali. Hasilnya akan dapat 6 lapisan berwarna.
  • Lorek pudding untuk effect marble.
  • Balut bekas dengan plastic wrap.
  • Sejukkan dalam peti sejuk 3-4 jam atau semalaman.

Tip :

  • Jangan tinggal masa masak pudding. Kerap kacau dan masak perlahan.
  • Sebelum tuang masuk adunan dalam bekas, basahkan dasar bekas dengan air untuk elak melekat.
  • Untuk effect marble, boleh lorek guna pemegang sudu atau batang sudu untuk lebih cantik, jangan guna batang lidi sebab kecik sangat nanti tak berapa menjadi corak marble.
  • Selepas sejukkan, boleh lap sikit permukaan pudding yang berair dengan tisu.

Video

Nota (Resepi Puding Roti)

Berikut beberapa petua berguna untuk menyediakan resepi puding roti yang mudah dengan menggunakan sukatan cawan:

  1. Kalau nak bagi rasa lebih kick, tambah rempah seperti kayu manis atau kismis untuk variasi perasa.
  2. Nak pastikan puding dah masak, cuba cucuk tengah-tengah dengan lidi. Kalau lidi keluar bersih, puding korang dah siap.
  3. Kalau nak lagi sedap, boleh tambah sikit gula karamel atas puding sebelum hidangkan.
  4. Pastikan puding sejuk sekejap sebelum angkat dari bekas dan hidangkan.
    Untuk hidangan yang lebih menggiurkan, sajikan puding dengan irisan buah-buahan atau taburan daun pudina. Jadi, jemputlah semua rakan untuk menikmati keenakan resepi puding roti mudah sukatan cawan ini!

Korang juga boleh kreasikan resepi ni menjadi lebih lezat lagi dengan mencoba resepi macam:

Resepi Puding Roti Sos Kastard

Cover Resepi Puding Roti Sos Kastard GudangResepi

Mencari hidangan pencuci mulut yang menyelerakan? Inilah masanya untuk mencuba Resepi Puding Roti Sos Kastard paling sedap yang kami hadirkan ni!

Rasa lembut roti yang direndam dalam campuran susu manis, gula, dan telur akan membuat air liur anda meleleh.

Ikuti tautan ini guna ketahui Resepi Puding Roti Sos Kastard secara terperinci

Resepi Puding Roti Sos Vanilla

Cover Resepi Puding Roti Sos Vanilla GudangResepi

Puding roti sos vanilla resepi bukan saja untuk kenyang perut lepas makan, tapi macam membawa anda dalam perjalanan balik ke zaman dulu dengan rasa puding tradisional yang diberi sentuhan moden.

Ikuti tautan ini guna ketahui Resepi Puding Roti Sos Vanilla secara terperinci

Resepi Puding Roti Jagung

Cover Resepi Puding Roti Jagung GudangResepi

Resepi Puding Roti Jagung Sukatan Cawan bila wangian sedap jagung segar berpadu dengan lembutnya roti yang empuk.

Terhasil lah satu keharmonian sedap dalam hidangan terbaru yang nak kita kongsi iaitu Resipi Puding Roti Jagung Sukatan Cawan.

Ikuti tautan ini guna ketahui Resepi Puding Roti Jagung secara terperinci

Resepi Puding Roti Coklat

Cover Resepi Puding Roti Coklat GudangResepi

Dengan perpaduan lembutnya roti yang dicincang dan kelezatan coklat yang leleh, resepi puding roti coklat bakar homemade ini adalah langkah mudah untuk mencipta kebahagiaan rasa dalam cawan.

Ikuti tautan ini guna ketahui Resepi Puding Roti Coklat secara terperinci


Jika Anda mencari cara untuk menghidangkan hidangan manis yang memikat selera, Resepi Puding Roti adalah pilihan yang tak boleh dilewatkan.

Puding roti adalah sajian yang sederhana namun lezat, dapat disiapkan dengan mudah dari bahan-bahan sehari-hari di dapur anda.

Dengan perpaduan roti yang lembut, gula manis, dan sentuhan rempah yang hangat, puding roti akan memanjakan lidah anda.

Terlebih lagi, ia juga adalah cara terbaik untuk memanfaatkan roti yang telah agak keras. Jadi, cubalah resepi ini hari ini untuk menggoda selera anda dengan manisan yang tak tertandingi. Selamat mencuba!

Originally posted 2023-10-18 08:35:12.

Leave a Comment

Recipe Rating