Berbagi Kelezatan Resepi Puding Marble Simple

Resepi Puding Marble, mungkin masih terdengar asing bagi sebahagian daripada kita. Tetapi tahukah anda bahawa resepi puding ini sebenarnya adalah salah satu hidangan pencuci mulut yang paling mudah dan lazat yang pernah anda cuba?

Ia adalah kombinasi yang sempurna antara coklat dan vanilla yang pasti akan memikat selera sesiapa sahaja.

Jadi, jika anda mahukan pencuci mulut yang tidak hanya enak tetapi juga menarik secara visual, mari kita teruskan untuk memahami bagaimana untuk menyediakan Resepi Puding Marble yang lezat ini.

Puding Marble

Resepi Puding Marble

Puding Marble adalah sejenis pencuci mulut yang menarik yang menggabungkan dua rasa puding yang berbeza dalam satu hidangan.

Dalam hidangan ini, puding coklat dan puding vanila dicairkan bersama untuk mencipta corak ‘marble’ yang unik.

Proses ini melibatkan mencurahkan lapisan puding coklat di dalam loyang, diikuti dengan lapisan puding vanila, dan begitu seterusnya sehingga puding mencapai kepekatan yang diinginkan.

Hasilnya adalah sejenis pencuci mulut yang menarik, dengan perpaduan sempurna antara manisnya puding vanila dan coklat yang lezat.

Puding Marble adalah hidangan yang serba boleh dan mudah disediakan, menjadikannya pilihan popular dalam pelbagai majlis dan acara.

Cover Resepi Puding Marble GudangResepi

Resepi Puding Marble

Pencuci mulut tak payah pening kepala? Tengok sini, resepi Puding Marble Sukatan Cawan ni memang mudah dan sedap gila!
Cook Time 38 minutes
Course Dessert
Cuisine Malaysian
Servings 4 people
Calories 118 kcal

Ingredients
  

Bahan A:

  • 1 liter air
  • 25 gram agar-agar (satu peket Agar² kering cap burung Layang²)
  • 1 cawan gula (boleh kurangkan jika tak nak terlalu manis)

Bahan B:

  • 1 biji telur
  • 1 tin susu ideal
  • 750-850 mili air (kalo suka lembut, bole tambahkan air lebih sikit max 1 litre, nanti jadi lembut sangat susah nak kuarkan dari acuan)
  • 2 sedu besar tepung kastad
  • 2-3 titik esen vanila

Bahan C :

  • 4 sedu besar serbuk koko van houten

Instructions
 

  • Cuci agar² dan masak bersama air. Masak diatas api sederhana. Bila cair agar² masukkan gula. Masak lagi sampai gula cair…
  • Masukkan bahan² B dalam satu mangkuk dan kacau sebati.
  • Selepas bahan A tadi dan mendidih, kecilkan api dan masukkan Bahan B tadi. Kacau sampai mendidih. Tapi jangan mendidih terlalu lama.. nanti berketul…
  • Asingkan sebahagian dan sebahagian lagi ditambah serbuk koko…
  • Kacau sehingga larut/ sebati
  • Tuang kedalam acuan (Sila tapis supaya tekstur agar² lebih halus). Untuk mendapatkan marble, tuangkan adunan coklat dan apabila agak membeku, tuangkan adunan kuning tadi untuk mendapatkan corak yang berbeza.
  • Lepas agar² mengeras, bolehlahmasukkan dalam peti sejuk

Video

Nota (Resepi Puding Marble Sukatan Cawan)

Resipi Puding Marble Sukatan Cawan yang Mudah – Kami ada beberapa petua hebat untuk memastikan resepi puding marble sukatan cawan anda menjadi cemerlang:

  1. Kalau nak guna pewarna makanan, guna secukup rasa. Tak payah lempah-lempah sampai nampak macam kerajinan seni, sikit pun dah cukup untuk buat corak marmer yang lawa.
  2. Kacau campuran tu dengan lembut, jangan sampai muncul bubble terlebih dalam adunan. Memang tak comel tengok ada lubang-lubang udara dalam puding nanti.
  3. Bila tuang lapisan puding, jangan lupa nak kreatif sikit. Cuba susun dengan gaya yang menarik, biar corak marmer kelihatan cantik dan unik.
  4. Pastikan cawan atau bekas penyaji yang anda guna pun menarik. Yang lawa sikit, lagi menyerlah corak puding marble tu.
  5. Sebelum hidangkan, biarkan puding sejuk betul-betul dulu. Ni penting supaya puding keras dengan elok.
  6. Kalau rasa nak lagi glam, boleh tambah serpihan coklat atau buah-buahan segar atas puding. Buat puding tu tambah sedap dan cantik pada mata. Jadi, mari cuba resipi puding marble sukatan cawan yang mudah dan jadi tukang seni dapur anda!

Dalam menyiapkan hidangan istimewa seperti “Resepi Puding Marble,” kita telah memasak dengan penuh kreativiti dan rasanya pasti memukau semua orang yang menyantapnya.

Korang juga boleh kreasikan Resepi Puding Marble macam :

  • resepi puding marble roti
  • resepi puding marble kastard
  • resepi puding marble coklat
  • resepi puding marble pelangi

Puding ini bukan sekadar pencuci mulut; ia juga menggambarkan seni memasak yang mempesonakan dan menawan.

Dengan menggabungkan sentuhan coklat dan vanilla yang lembut, resepi ini adalah cara yang sempurna untuk mengakhiri hidangan anda dengan gaya.

Jadi, bermulalah petualangan memasak anda dan ciptakan “Resepi Puding Marble” untuk memanjakan lidah anda dan mereka yang anda cintai. Selamat mencuba!

Originally posted 2023-10-14 17:51:21.

Leave a Comment

Recipe Rating