Resepi Puding Mangga Sedap & Simple

Resepi Puding Mangga, pilihan yang sempurna untuk mencuci mulut anda dalam cuaca panas ini. Puding ni adalah satu dari pelbagai varian resepi puding yang paling lazat!

Kombinasi antara manisnya mangga segar dan kelembutan puding adalah keharmonian rasa yang tak tertandingi.

Tetapi seringkali, mencari resepi yang tepat boleh menjadi tugas yang memeningkan.

Di sini, kami akan membawa anda melalui langkah demi langkah untuk mencipta puding mangga yang sempurna, supaya anda boleh menikmati hidangan penutup yang menyegarkan ini dengan mudah di rumah.

Puding Mangga

Resepi Puding Mangga

Puding Mangga merupakan sejenis pencuci mulut yang menarik yang diperbuat daripada mangga yang segar, susu, dan agar-agar.

Kombinasi manis buah mangga, kelembutan susu, dan ketegangan dari agar-agar menjadikan hidangan ini sangat popular di kalangan pencinta makanan penutup.

Puding Mangga adalah hidangan yang menyegarkan, ideal untuk menutup hidangan makan malam atau sebagai snek ringan di tengah hari.

Ia adalah pilihan yang sempurna bagi sesiapa yang menghendaki manis, segar, dan mudah disediakan.

Cover Resepi Puding Mangga GudangResepi

Resepi Puding Mangga

Resepi Puding Mangga – Rasa manis dan lembut mangga bersatu dengan bau segar susu, memang hidangan yang pasti semua orang suka.
Cook Time 40 minutes
Course Dessert
Cuisine Malaysian
Servings 3 people
Calories 230 kcal

Ingredients
  

Bahan lapisan pertama (putih):

  • 8 inci loyang petak
  • 4-5 biji mangga (nak kurangkan pun boleh) | potong dadu
  • 8 gram agar-agar tali
  • 3 cawan air
  • 1/4 cawan gula
  • 130 gram susu segar
  • 30 gram dairy whipping cream

Bahan lapisan kedua (kuning):

  • 300 gram puree
  • 2 sedu sunquick mangga kisar mangga, tapi sebelum kisar tu masukkan 2 sudu sunquick mangga. Kisar halus. Pakai lebih kurang dalam 3-4 biji mangga. Dah kisar sila tapis)
  • 8 gram agar-agar tali
  • 3 cawan air
  • 30 gram gula
  • 130 gram susu cair
  • 30 gram dairy whipping cream
  • 3 sedu makan sunquick mangga

Instructions
 

Langkah untuk cara membuat lapisan pertama (putih) :

  • Potong dadu 4-5 biji mangga. Letakkan dan susun dalam loyang. Nak kurangkan letak mangga pun boleh. Atas citarasa masing-masing. Setkan dalam peti sementara buat proses seterusnya.
  • Letak atas api sederhana 8gm agar-agar tali + 3 cawan air.
  • Biarkan mendidih dan agar-agar tali tadi terurai. Masukkan 50gm gula. Dah larut, baru masukkan 130gm susu segar + 30gm dairy whipping cream.
  • Biarkan mendidih dalam 2-3 minit. Kacau jap kemudian tutup api.
  • Biarkan dalam 3-4 minit baru tuangkan perlahan-lahan ke atas mangga yang diletakkan dalam loyang tadi. Setkan dalam peti.

Langkah untuk cara membuat lapisan kedua (kuning):

  • Guna dalam 3-4 biji mangga. Api sederhana, masukkan 8gm agar-agar tali + 3 cawan air.
  • Bila mendidih masukkan 30gm gula.
  • Bila gula dah larut, masukkan 130 gram susu cair + 30 gram dairy whipping cream + 300 gram puree mangga dan 3 sudu makan sunquick mangga.
  • Kacau sebati dan biarkan mendidih selama 2-3 minit. Tutup api. Bagi suam dulu dalam 3-4 minit baru tuang perlahan-lahan ke atas lapisan putih tadi.
  • Sebelum tuang, cucuk-cucuk dulu pakai garpu agar lapisan melekat dan tak terpisah.
  • Setkan dalam 1-3 jam dan dah boleh makan sejuk-sejuk. InsyaAllah sedap pada resep puding mangga susu sukatan cawan.

Video

Note (Resepi Puding Mangga Sukatan Cawan)

Inilah beberapa petua penting untuk resepi Puding Mangga Susu Sukatan Cawan yang pasti memukau:

  1. Cicipi puding sebelum dimasukkan ke dalam sejuk beku dan kawal kemanisan dengan selera anda sendiri.
  2. Sebelum ‘freezer,’ tambahkan sedikit jus limau nipis ke dalam campuran puding untuk keharuman yang menggoda.
  3. Taburkan potongan-potongan mangga segar di atas puding sebelum dihidangkan untuk penampilan yang memukau.
  4. Kreatifkan hidangan dengan hiasan lain seperti serbuk badam, serbuk koko, atau daun pudina.
  5. Sesuaikan tahap manis mengikut citarasa anda. Ada yang gemar manis, ada yang lebih suka yang kurang manis. Jadi, jangan malu untuk menyesuaikan rasa. Selamat mencuba resepi puding mangga susu sukatan cawan yang istimewa ini!

Dalam penutup artikel ini, mari kita selami kelezatan puding mangga. Resepi puding mangga ini tidak hanya memikat selera makan kita, tetapi juga memberikan pelbagai manfaat.

Korang juga boleh kreasikan Resepi Puding Mangga viral macam :

  • resipi puding mangga susu
  • resepi puding mangga viral
  • resipi puding mangga kastard
  • resepi puding mangga agar agar tali
  • resipi puding mangga sagu

Anda boleh menikmati hidangan ini dalam pelbagai acara, dari makan malam keluarga hingga perayaan khas bersama rakan-rakan.

Dengan hanya beberapa langkah mudah, anda boleh mencipta hidangan istimewa ini di dapur anda sendiri.

Jadikan puding mangga sebagai penutup yang sempurna untuk memuaskan kerenah manis anda.

Resepi puding mangga ini adalah jawapan yang tepat untuk keinginan anda akan pencuci mulut yang lazat dan menyegarkan. Teruskan menjamu selera dan berkongsi kebahagiaan dengan hidangan ini!

Originally posted 2023-10-16 17:22:04.

Leave a Comment

Recipe Rating