Berbagi Kelezatan Resepi Pengat Pisang Simple

Dalam artikel ini, kita akan membicarakan masalah yang sering dihadapi oleh ramai ketika mencuba membuat Resepi Pengat Pisang.

Ramai yang menghadapi cabaran dalam mencari resepi yang enak dan mudah diikuti.

Untungnya, terdapat penyelesaian yang ringkas dan lezat untuk mengatasi masalah ini.

Kami akan berkongsi langkah-langkah yang mudah diikuti untuk mencipta Resepi Pengat Pisang yang memukau dan memuaskan selera.

Mari kita sertai dalam pengembaraan ini untuk mencipta hidangan manis Resipi Pengat Pisang yang tiada tandingannya!

Resepi Pengat Pisang Simple

Resepi Pengat Pisang
Resipi Pengat Pisang

Resepi Pengat Pisang menyajikan kelezatan manis yang tidak dapat diabaikan. Hidangan ini merangkumi irama kacang hijau yang lembut dan kaya dengan kuah santan yang harum. Pisang yang lembut dan manis menyatukan keharmonian cita rasa dalam setiap suapan.

Resepi Pengat Pisang tidak hanya menyajikan hidangan penutup yang memuaskan keinginan manis anda, tetapi juga merupakan pilihan yang ideal untuk dinikmati bersama keluarga atau sebagai pencuci mulut yang memukau.

Cover Resepi Pengat Pisang GudangResepi

Resepi Pengat Pisang

Resepi Pengat Pisang menyajikan kelezatan manis yang tidak dapat diabaikan. Hidangan ini merangkumi irama kacang hijau yang lembut dan kaya dengan kuah santan yang harum.
Resepi Pengat Pisang merupakan pilihan yang ideal untuk dinikmati bersama keluarga atau sebagai pencuci mulut yang memukau.
Prep Time 10 minutes
Cook Time 10 minutes
Course Appetizer
Cuisine Malaysian
Servings 5 Orang

Ingredients
  

  • 3-4 biji pisang tanduk
  • 2 mangkuk santan pekat
  • 2 mangkuk santan cair (ATAU boleh gantikan dengan 2 santan kotak dan 2 cawan air)
  • 1/2 cawan sagu bersihkan
  • 2-3 keping nisan atau gula melaka
  • 1/3 cawan gula pasir
  • 2 helai daun pandan
  • garam secukup rasa

Instructions
 

  • Buang kulit pisang tanduk dan hiris setebal 1-2 cm.
  • Rendam dalam air kapur selama 1/2 jam (optional).
  • Bilas pisang dan masukkan ke dalam periuk. Masak pisang bersama santan cair, sagu, gula melaka, gula pasir, daun pandan dan garam secukup rasa di atas api yang perlahan. Kacau dengan kerap dan perlahan supaya santan tidak berketul.
  • Masukkan pula santan pekat dan kacau seketika. Apabila kuah mula mendidih, tutup api dan siap untuk dihidangkan.

Video

Nota (Resepi Pengat Pisang Utara Simple)

Resepi Pengat Pisang Sedap
Resepi Pengat Pisang Sedap

Resipi Pengat Pisang Senang Giler – Nah, korang, nak bagi sedap gila pengat pisang ni, ada a few tips penting yang tak boleh nak skip, ok?

Pertama, nak pastikan pisang korang tak jadi lembik, rendam dulu dalam air kapur sikit. Boleh laa rendam dalam air kapur tu sekejap.

Yang kedua, masa masak kuah santan tu, jangan lupa selalu kacau kuah tu, especially kalau guna api perlahan. Kacau elok-elok supaya takde ketulan dalam kuah santan tu, ok? Gitu je, senang giler, kan?

Masalah ketika mencuba Resepi Pengat Pisang biasanya timbul ketika pisang tidak cukup masak atau terlalu matang.

Korang juga boleh kreasikan resepi ni macam resepi pengat pisang nangka, resepi pengat pisang sagu, resepi pengat pisag tanduk, resepi pengat pisang berangan, resepi pengat pisang abu, resepi pengat pisang emas & resepi pengat pisang awak.

Bagi mengatasi masalah ini, penting untuk memilih pisang yang tepat ketika memulakan proses memasak.

Selain itu, jika anda ingin mencuba variasi yang lebih unik, anda boleh mencuba menambahkan bahan tambahan seperti kelapa parut atau gula melaka untuk menambah rasa yang lebih istimewa kepada hidangan anda.

Dengan cara ini, anda dapat mencipta Resipi Pengat Pisang yang sempurna yang pasti akan memuaskan selera anda dan juga tetamu anda.

Jadi, jangan ragu untuk mencuba dan nikmati hidangan lezat ini!

Originally posted 2023-09-19 14:59:02.

Leave a Comment

Recipe Rating