Cubalah! Resepi Nasi Kak Wok Original

Sejak dahulu, mencari Resepi Nasi Kak Wok Viral yang sempurna telah menjadi tugas yang memeningkan.

Banyak yang telah mencuba berbagai cara untuk mencipta hidangan ini dengan kejayaan yang berbeza.

Namun, tahukah anda bahawa terdapat masalah umum yang dihadapi oleh kebanyakan orang ketika mencuba membuat nasi kak wok di rumah?

Masalahnya adalah ketika nasi terlalu lembik atau terlalu kering. Di dalam artikel ini, kami akan membincangkan masalah ini dan memberikan anda panduan langkah demi langkah untuk menghasilkan Nasi Kak Wok yang sempurna setiap kali.

Jadi, mari kita mulakan dengan melangkahkan kaki ke dunia yang lezat dan aromatik ini!

Resepi Nasi Kak Wok Original Kelantan

Resepi Nasi Kak Wok
Resepi Nasi Kak Wok

Resepi Nasi Kak Wok adalah hidangan nasi yang disajikan dengan gaya unik dan lazat. Nasi ini dimasak oleh Kak Wok, seorang ahli masak berbakat yang terkenal dengan keahlian memadukan rempah dan rasa. Nasi Kak Wok dikenali dengan aroma harum rempahnya dan kelembutan biji nasi yang sempurna.

Kak Wok menggunakan rempah rahsia dan teknik memasak tradisional untuk menghasilkan hidangan yang memikat selera. Nasi Kak Wok sering disertai dengan pelbagai lauk-pauk seperti ayam goreng, rendang daging, atau gulai ikan. Setiap suapan memberikan pengalaman rasa yang memuaskan, menyatukan kekayaan rempah dan kelembutan nasi.

Hidangan ini tidak hanya menyelerakan lidah, tetapi juga membawa nostalgia akan cita rasa tradisional. Resepi Nasi Kak Wok telah menjadi pilihan utama bagi pencinta masakan Malaysia yang menghargai keunikan dan kelezatan dalam setiap suapan.

Cover Resepi Nasi Kak Wok GudangResepi

Resepi Nasi Kak Wok

Resepi Nasi Kak Wok adalah hidangan nasi yang disajikan dengan gaya unik dan lazat.
Resepi Nasi Kak Wok telah menjadi pilihan utama bagi pencinta masakan Malaysia yang menghargai keunikan dan kelezatan dalam setiap suapan.
Prep Time 30 minutes
Cook Time 35 minutes
Course Main Course
Cuisine Malaysian
Servings 5 Orang

Ingredients
  

Bahan-bahan untuk gulai:

  • 1/2 cawan minyak masak
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 2 sudu besar serbuk kari daging
  • 1 sudu besar serbuk rempah kerutuk
  • 1 sudu besar cili kisar atau serbuk cili
  • 1 mangkuk ayam bahagian kaki, tulang dan leher
  • 3 batang kacang panjang
  • 1 biji terung panjang
  • 1 cawan santan segar 1/2 kotak kecil santan
  • sedikit gula nisan
  • garam secukup rasa
  • 1 keping asam keping
  • 5-6 tangkai cili padi

Bahan-bahan untuk sambal belacan:

  • 15-20 biji cili padi
  • 3-4 nbiji cili merah
  • 4 biji limau kasturi buang biji
  • 1 inci belacan
  • 1/2 cawan air pati asam jawa
  • gula
  • garam
  • serbuk perasa

Bahan-bahan untuk ayam goreng:

  • 1/2 ekor ayam
  • 1-2 sudu kecil garam
  • 2 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 1/2 sudu besar serbuk kari daging
  • 1-2 tangkai daun kari
  • 1-2 sudu besar tepung goreng ayam segera atau tepung beras atau tepung jagung
  • minyak untuk menggoreng

Instructions
 

Cara-cara untuk gulai:

  • Kisar halus bawang merah, bawang putih, halia dan lengkuas.
  • Bancuh serbuk rempah kari daging dan serbuk rempah kerutuk dengan air.
  • Panaskan minyak lalu tumis bahan kisar halus, bancuhan kari dan cili kisar atau serbuk cili. Gaul dan masak sehingga pecah minyak.
  • Masukkan 1 mangkuk ayam (bahagian kaki, tulang dan leher) dan gaul. Kemudian, biarkan sehingga ayam separuh masak serta kering air.
  • Masukkan air.
  • Masukkan sayur kacang panjang dan terung yang telah dipotong, santan, gula nisan atau gula melaka dan garam secukup rasa.
  • Tambah air atau santan jika kuah kelihatan kering.
  • Masukkan cili padi dan asam keping
  • Masak sehingga sayur lembut dan gulai masak pekat sekata.

Cara-cara untuk ayam goreng:

  • Potong ayam kepada ketulan saiz kecil.
  • Gaul sekata ayam dengan garam, serbuk kunyit, serbuk cili, serbuk kari, daun kari dan sedikit tepung goreng ayam segera. Kemudian, perap ayam.
  • Panaskan minyak dan goreng ayam yang telah diperap sehingga garing dan keperangan.
  • Selepas itu, hidangkan dengan nasi, gulai dan sambal belacan. Nasi ala Kak Wok sudah siap.

Cara-cara untuk sambal belacan:

  • Kisar kasar cili, belacan bakar, hirisan limau kasturi, air asam jawa, garam, gula dan cukup perasa (pilihan).

Video

Nota (Resepi Nasi Kak Wok Terengganu)

Resepi Nasi Kak Wok Sedap
Resepi Nasi Kak Wok Sedap

Resipi Nasi Kak Wok Sedap – Nah, ada beberapa tips senang giler untuk resepi nasi kak wok ni:

  1. Kalau takde serbuk rempah kerutuk, tak payah risau, korang boleh tukar guna serbuk rempah kari daging pun jadi untuk buat gulai tu.
  2. Tak semestinya guna tepung goreng ayam segera, boleh cuba tukar guna tepung jagung atau tepung beras pun okay.
  3. Tak lupa, marinade ayam dulu sebelum korang buat sambal belacan tu. Lepas sambal belacan siap, baru goreng ayam. Best gak sebab ayam panas-panas ni memang padu kalau makan dengan nasi, gulai, dan sambal belacan.

Masalah yang sering dihadapi oleh ramai peniaga makanan adalah mencari resipi yang unik dan memikat hati pelanggan.

Korang juga boleh kreasikan resepi ni macam:

  • Resepi nasi kak wok Kelantan
  • Resepi nasi kak wok original Kelantan
  • Resepi nasi kak wok Terengganu

Dalam kes ini, Resepi Sambal Nasi Kak Wok adalah jawapan kepada masalah tersebut.

Dengan menggabungkan cita rasa tradisional dan sentuhan kreatif, Resepi Nasi Kak Wok membawa pengalaman makan yang luar biasa.

Bagi peniaga yang ingin memikat lebih banyak pelanggan, inilah resipi yang perlu dicuba.

Dengan Resepi Nasi Kak Wok, anda boleh menghidangkan hidangan istimewa yang pasti memenangi hati setiap pelanggan.

Originally posted 2023-10-04 05:41:02.

Leave a Comment

Recipe Rating