Sedap! Resepi Mee Udang Simple & Mudah

Ramai yang tercari-cari Resepi Mee Udang paling sedap dan mudah untuk disediakan di rumah.

Dalam kehidupan yang sibuk, kita sering mencari hidangan yang cepat dan sedap. Mee udang adalah pilihan yang bagus untuk mengatasi masalah ini.

Artikel ini akan membongkar satu Resepi Mee Udang yang tidak hanya mudah, tetapi juga memukau dengan perpaduan rasa yang unik.

Jadi, mari kita teruskan untuk menggoda lidah anda dengan resepi yang pasti akan memuaskan selera anda.

Jom kita mulakan Resepi Mee Udang!

Resepi Mee Udang

Resepi Mee Udang
Resipi Mee Udang

Resepi Mee Udang adalah satu lagi kegemaran dalam senarai hidangan Malaysia yang kaya dengan cita rasa laut. Mee ini diperkaya dengan udang segar yang dimasak dengan sempurna, mencipta kombinasi sempurna antara kelembutan mee dan kehambaran udang. Hidangan ini memaparkan keunikan rasa kaya dan lezat yang hanya dapat ditemui dalam hidangan laut yang segar.

Mee Udang ini bukan sahaja memuaskan selera pencinta hidangan laut, tetapi juga menjanjikan pengalaman menikmati kekayaan rasa yang memukau. Jadi, untuk para pencinta hidangan laut dan mee yang ingin mencuba sesuatu yang istimewa, Resepi Mee Udang pasti memenuhi citarasa anda dengan setiap suapan yang mengasyikkan.

Resepi Mee Udang

Resepi Mee Udang

Resepi Mee Udang adalah satu lagi kegemaran dalam senarai hidangan Malaysia yang kaya dengan cita rasa laut.
Resepi Mee Udang pasti memenuhi citarasa anda dengan setiap suapan yang mengasyikkan.
Prep Time 45 minutes
Cook Time 40 minutes
Course Main Course
Cuisine Malaysian
Servings 6 Orang

Ingredients
  

Bahan-bahan untuk kuah:

  • 4 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang merah besar
  • 3 sudu besar sos cili
  • 3 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar pes tomyam
  • 3-4 sudu besar cili kisar
  • 2 sudu besar serbuk kacang tanah
  • 1 biji kentang
  • 1-2 biji keledek oren
  • 6 ekor udang saiz S untuk kisar
  • Air secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • 1-2 sb gula
  • 1 ketul kiub pati ayam
  • 500 gram udang saiz XL
  • 1 sudu besar udang kering
  • 1-2 pek mee kuning

Bahan-bahan hidangan:

  • 1 ikat sawi
  • 1 mangkuk taugeh
  • Daun bawang
  • Cili merah & hijau
  • 4 biji telur rebus
  • 4 ketul tauhu
  • Bawang goreng
  • Limau nipis

Instructions
 

Penyediaan bahan kuah:

  • Keledek oreng dan kentang, potong kecil dan rebus anggaran 15 minit. Selepas dah sejuk, kupas kulit dan kisar halus dengan 2 cawan air.
  • Cincang kasar bawang putih dan bawang merah besar (boleh ganti bawang merah kecil 3-4 biji). Seterusnya, kisar halus dengan sedikit air
  • Rebus udang (saiz s) dengan 1 cawan air. Lepas dah sejuk asingkan kulit dan isi. Kisar halus kulit udang dengan air rebusan udang dan kemudian tapis ambil air.
  • Kisar halus isi udang dan udang kering (basuh dan rendam dulu) dengan sedikit air kemudian campur dengan air kulit udang tadi.
  • Bersihkan udang (saiz xl) dan gunting janggut.
  • Kacang tanah, goreng dan kisar kasar.

Cara-cara untuk bahan hiasan / condiments:

  • Potong sawi, daun bawang, cili merah/ hijau dan limau nipis,
  • Celur tauge dalam air sekejap (air tak perlu panas sgt).
  • Tambah garam sikit dalam air mendidih, celur sawi dalam 1-2 minit. Angkat dan rendam dalam air sejuk.
  • Celur mee kuning sampai lembut, angkat dan toskan air.
  • Tauhu belah 2, gaul sikit dengan garam, goreng sampai perang, angkat dan hiris nipis.

Cara-cara untuk masak kuah:

  • Panaskan minyak dan tumis bawang kisar.
  • Bila bawang garing, masukkan cili kisar, sos cili, sos tomato, kacang tanah dan kacau sampai garing.
  • Masukkan air rebusan udang dan air udang kisar tadi dan reneh dalam 10 minit.
  • Masukkan pes tomyam, puri kentang dan keledek. Tambah air secukupnya dan reneh lagi 15 minit.
  • Masukkan gula, garam dan kiub ayam (pilihan) kemudian masak sampai mendidih.
  • Masukkan udang dan rebus sampai masak kemudian cepat – cepat angkat (takut udang terlebih masak dan keras).
  • Hidangkan bersama bahan celur tadi, tauhu goreng, hirisan cili, telur rebus, daun bawang, bawang goreng, limau nipis dan udang.

Video

Note (Resepi Mee Udang Utara)

Resepi Mee Udang Sedap
Resipi Mee Udang

Cara Senang Buat Mee Udang – Ok, nak buat mee udang yang sedap ni, korang kena start dengan rebus mee dulu.

Jadi, panaskan air sampai betul-betul mendidih. Lepas tu, masukkan mee dalam air yang dah mendidih tu, rendam je la mee tu dalam air tu selama 2-3 minit.

Pastu, jangan lupa nak bilas mee tu dengan air sejuk lepas tu. Tu penting tau, sebab kalau tak, mee boleh jadi lembik.

So, bilas lah mee tu dengan air sejuk sikit untuk stopkan proses memasak. Gitu je, senang kan?

Dalam menyiapkan Resipi Mee Udang, kita perlu mengatasi beberapa masalah seperti pemilihan udang yang segar dan cara memasaknya tanpa membuat udang keras.

Korang juga boleh kreasikan resepi ni macam resepi mee udang Penang, resepi mee udang Kuala Sepetang, resepi mee udang Chinese style, resepi mee udang Kelantan, resepi mee udang Kedah, resepi mee udang Sarawak.

Bagaimana kita boleh menyiasatinya? Pertama, pastikan untuk mendapatkan udang yang berkualiti dan segar. Kemudian, pastikan masa memasak udang adalah tepat – jangan terlalu lama atau udang akan keras.

Untuk menghadapi masalah ini, perhatikan betul masa memasak udang.

Jadi, dalam memasak Resepi Mee Udang, pastikan segala masalah ini teratasi dengan baik. Selamat mencuba!

Originally posted 2023-09-17 12:06:36.

Leave a Comment

Recipe Rating