Mudah! Resepi Kek Pisang Kukus Simple & Sedap

Resepi Kek Pisang Kukus merupakan satu varian resepi kek yang lezat dan penuh dengan kebaikan.

Kek pisang kukus bukan sahaja menggoda selera makan, tetapi juga merupakan cara yang hebat untuk menggunakan pisang berlebihan yang biasanya terbuang.

Dalam artikel ini, kita akan mengeksplorasi cara mudah untuk menghasilkan kek pisang kukus yang lembut dan harum dengan bahan-bahan yang mudah didapati.

Dengan mengikuti langkah-langkah sederhana yang akan kita kongsi, anda akan dapat mencipta hidangan manis ini di rumah untuk dinikmati bersama keluarga dan rakan-rakan.

Kek Pisang Kukus

Kek Pisang Kukus
Kek Pisang Kukus

Kek Pisang Kukus adalah sejenis kuih yang lazat dan popular dalam masyarakat Malaysia.

Ia dibuat dengan menggabungkan pisang yang sudah masak dengan adunan tepung, gula, dan bahan-bahan lain, lalu dikukus hingga masak.

Keunikan Kek Pisang Kukus terletak pada cara penyediaannya yang kukus, memberikan hasil yang lembut dan kelembapan yang memuaskan.

Ia menjadi pilihan yang tepat untuk santapan ringan atau pencuci mulut, serta boleh dinikmati pada bila-bila masa.

Bagi pencinta makanan manis, Kek Pisang Kukus adalah pilihan yang tidak boleh dilewatkan.

Cover Resepi Kek Pisang Kukus GudangResepi

Resepi Kek Pisang Kukus

Resepi kek pisang kukus sukatan cawan ni betul-betul popular sebab bau manis pisang dia. Kalau anda suka kek pisang, resepi ni memang terbaik untuk anda !
Cook Time 1 hour
Course Appetizer, Dessert
Cuisine Malaysian
Servings 6 people
Calories 150 kcal

Ingredients
  

  • 2 cawan pisang dilenyek
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula kastor
  • 2 biji telur
  • 2 cawan minyak masak
  • 1 sdt baking powder
  • 1 sdt soda bikarbonat
  • 1 sdt vanila
  • Secubit garam

Instructions
 

  • Pisang di lenyek terlebih dahulu dan di gaul dengan soda bikabonat. Rehat untuk mendapat pisang berwarna gelap
  • Dalam mangkuk lain, pukul telur, gula hingga kembang. Masukan tepung yang telah diayak dengan baking powder. Gaul manja dengan spatula. Kemudian masukan pisang dan akhir sekali masukan minyak. Kacau sebati semua bahan ini.
  • Sapu acuan dengan minyak. Masukan adunan ke dalam acuan dan kukus di dalam pengukus, pastikan air telah mendidih. Kukus selama 40-45 minit.
  • Sejukan kan terlebih dahulu sebelum dipotong.

Video

Note (Resepi Kek Pisang Kukus Sukatan Cawan)

Ini dia rahsia-ku untuk kek pisang kukus yang gebu dan sedap, versi sukat cawan. Jangan lupa ikut petua-petua ni:

  1. Sebelum kacau tepung, jangan lupa saring dulu. Senang nanti tak ada gumpalan, dan kek jadi lembut macam awan.
  2. Bila masak dalam kukusan, pastikan api kita steady je, tak terlalu kuat atau lemah. Kalau tak, kek boleh jadi ‘lubuk’ atau ‘berlubang,’ tak elok tu.
  3. Nak pastikan kek dah masak betul? Gunakan lidi atau lidi getah. Kalau lidi keluar bersih, kek kita dah siap.
  4. Tunggu sikit sebelum keluarkan kek dari acuan. Biar dia sejuk cikit. Kek pun nanti lembut je. Jadi, jom cuba resepi kek pisang kukus gebu sukatan cawan yang memang terangkat!

Tentang cara memasak kek pisang kukus, tidak ada yang lebih memuaskan daripada menikmati potongan kek lembut dan haruman pisang yang menyelusuri selera kita.

Koang juga bisa kreasikan Resepi Kek Pisang Kukus macam :

  • resepi kek pisang kukus gebu
  • resepi kek pisang kukus moist
  • resepi kek pisang kukus mudah

Dengan bahan yang mudah didapati dan langkah-langkah yang sederhana, Resepi Kek Pisang Kukus memang salah satu kegemaran ramai.

Ia mengingatkan kita akan kenikmatan rasa tradisional yang tidak boleh dinafikan.

Dengan harapan artikel ini, anda kini dapat mencuba sendiri untuk menghidangkan kek pisang kukus yang sedap ini dalam keseharian anda.

Jadi, jangan tunggu lagi, mulakan hari anda dengan mencuba Resepi Kek Pisang Kukus yang pasti memikat selera!

Originally posted 2023-10-24 09:53:34.

Leave a Comment

Recipe Rating